Na een spannende presentatie voor een groep organisatieadviseurs over de kracht van vragen stellen, mochten de deelnemers hun tips en tops delen. Groene briefjes voor tops, rode voor tips. Eén briefje zal ik nooit vergeten; een rode natuurlijk.
Daar stond op: “Van zoeken naar vinden!”
Gebiedende wijs. Dit kwam van een senior collega, iemand die ik behoorlijk bewonderde.
Ik had juist uitgelegd dat het stellen van vragen de brandstof is voor ontwikkeling. Vragen brengen ons op nieuwe paden en op plekken waar we anders nooit zouden zijn gekomen. Maar blijkbaar zag mijn collega ‘vinden’ als het uiteindelijke doel. Hoe kon mijn boodschap zo slecht zijn overgekomen?
Daar stond ik, met mijn mond vol tanden…
Ik kom hier graag nog even op terug 😉:
Want nu kan ik zeggen: Ja, natuurlijk is het fijn om antwoorden te vinden! Te vinden waar je naar op zoek bent! Dat biedt rust, houvast, zekerheid. Een doel dat wordt bereikt.
Maar het is ook een eindpunt. Zodra het antwoord gegeven is, stopt het proces. De situatie bevriest. Totdat je wordt ingehaald door de realiteit. Je eerder gevonden antwoorden zijn niet meer houdbaar, je wordt weer uitgedaagd, en er liggen weer een paar nieuwe vragen op je pad.
Nu zou ik zeggen: “Na het vinden steekt het zoeken altijd weer de kop op!”
Antwoorden zijn dus geen eindpunt, maar een tussenstationnetje. Prima om even uit te stappen en op adem te komen, maar weet: Het is geen eindpunt.

Antwoorden zijn fijn, maar blijf zoeken! Het is de sleutel om ontwikkeling te blijven stimuleren. Wil jij precies die vragen krijgen die de ontwikkeling van jouw team, organisatie of van jouzelf aandrijft? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op voor een kennismaking!
Comments